Voor het eerst in 10 jaar!
Vanaf 1 januari 2026 stijgt de maximale waarde van maaltijdcheques van 8€ naar 10€ per gewerkte dag.
Deze maatregel, opgenomen in het principeakkoord van de federale regering, heeft als doel de koopkracht te versterken in een uitdagende economische context, en dat binnen een voordelig fiscaal kader.
Wat betekent deze wijziging voor jouw onderneming? Monizze helpt je het overzicht te bewaren met 5 kernvragen.
1. Vanaf wanneer geldt deze maatregel?
Vanaf 1 januari 2026 kan je de waarde van maaltijdcheques optrekken tot 10€ per gewerkte dag.
2. Hoe zit het met de fiscale behandeling?
Goed nieuws: het fiscaal aftrekbare deel verdubbelt van 2€ naar 4€ per cheque wanneer je de waarde verhoogt van 8€ naar 10€. Het doel? De koopkracht van zowel de werknemers als de concurrentiekracht van de bedrijven versterken.
De werknemersbijdrage van 1,09€ per cheque blijft in principe ongewijzigd
3. Ben je verplicht om de waarde te verhogen?
Nee. Deze verhoging is noch verplicht, noch automatisch.
Je kiest als werkgever zelf of, en in welke mate, je de waarde van jouw maaltijdcheques verhoogt.
4. Verandert er iets aan je bestelkosten?
Nee. Bij Monizze blijven je bestelkosten vast, ongeacht de waarde van de maaltijdcheque.
Dat is een belangrijk verschil met andere uitgevers, waar de kosten vaak als een percentage van het cheque-bedrag worden berekend… …wat kan leiden tot een stijging van je bestelkosten met 25%.
Met Monizze behoud je de controle over je kosten, terwijl je jouw werknemers een aantrekkelijk voordeel biedt.
5. Welke stappen moet je concreet ondernemen?
Denk je eraan om de waarde van je maaltijdcheques te verhogen? Dan kan je daar nu al op anticiperen.
Worden de cheques toegekend via een CAO (sectoraal of ondernemingsniveau)? Dan is sociaal overleg nodig.
Staan ze enkel vermeld in individuele arbeidsovereenkomsten? Dan mag je de waarde zelf aanpassen.
Monizze helpt je op weg: we hebben modeldocumenten voor je voorbereid: collectieve arbeidsovereenkomst en individuele arbeidsovereenkomst.
En daarna?
Pas eenvoudig het bedrag van je bestellingen aan in je Klantenzone of via je sociaal secretariaat, en informeer je medewerkers. Wij begeleiden je stap voor stap door deze verandering.
Heb je een vraag?
Ons team staat voor je klaar! Contacteer ons via onze contactpagina.