Het mobiliteitsbudget stelt werknemers in staat om hun bedrijfswagen of hun recht op een bedrijfswagen om te ruilen voor een mobiliteitsbudget.

Ze kunnen dit budget verdelen over drie pijlers volgens de door de werkgever aangeboden opties:

🚗♻️ Pijler 1: Milieuvriendelijke bedrijfswagen

🚲🏠 Pijler 2: Duurzame transportmiddelen en huisvestingskosten

💶📈 Pijler 3: Als het budget niet volledig wordt gebruikt in pijler 1 of 2, kan de werknemer het resterende bedrag in cash ontvangen, verminderd met een speciale bijdrage van 38,07% verschuldigd door de werknemer.

💡 Het belang van het mobiliteitsbudget is veelzijdig voor Belgische werkgevers. Enerzijds maakt het het mogelijk om de milieu-uitdagingen aan te pakken door milieuvriendelijkere vervoersmiddelen te promoten. Anderzijds biedt het werknemers meer flexibiliteit, wat hun tevredenheid en betrokkenheid vergroot. Bovendien kan het ook aanzienlijke fiscale voordelen voor het bedrijf opleveren.

Voor wie is het mobiliteitsbudget bedoelt?Werkgever

Werkgever actief sinds meer dan 36 maanden: alleen als je gedurende een ononderbroken periode van minimaal 36 maanden een of meerdere bedrijfswagens aan je werknemers ter beschikking hebt gesteld.
Werkgever actief sinds minder dan 36 maanden: deze minimale termijn is niet van toepassing op voorwaarde dat je op het moment van de invoering van het mobiliteitsbudget een of meerdere bedrijfswagens ter beschikking stelt aan een of meerdere werknemers.

Werknemer

Elke werknemer kan een mobiliteitsbudget aanvragen op voorwaarde dat hij op het moment van de aanvraag een bedrijfswagen heeft of hiervoor in aanmerking komt.

Hoe bereken je het mobiliteitsbudget?

Invoering van het mobiliteitsbudget

Als de werkgever aan de bovengenoemde voorwaarden voldoet, kan hij de procedure voor de invoering van het mobiliteitsbudget starten.

De invoering van het mobiliteitsbudget vereist:

  • een duidelijk intern beleid,
  • transparante communicatie naar de medewerkers,
  • en een gelijke behandeling voor personen in een vergelijkbare situatie.

Aanvraag: Zodra het mobiliteitsbudget door de werkgever binnen het bedrijf is ingevoerd, kunnen werknemers hier schriftelijk om vragen. De werkgever is niet verplicht het verzoek te accepteren, maar moet zijn beslissing wel motiveren. Hij moet ook de berekeningswijze van het mobiliteitsbudget communiceren. Als de werknemer ervoor kiest en de beslissing van de werkgever positief is, moet er een aanvulling op de arbeidsovereenkomst worden opgesteld waarin de berekeningswijze van het mobiliteitsbudget wordt vermeld.

Berekening van het mobiliteitsbudget

De berekening van het mobiliteitsbudget is gebaseerd op:

  • de jaarlijkse brutokosten van de bedrijfswagen voor de werkgever
  • de fiscale en parafiscale lasten
  • de aan de auto gerelateerde uitgaven volgens het bedrijfsbeleid

De “total cost of ownership” (TCO) is dus het uitgangspunt voor de berekening van het mobiliteitsbudget. Dit omvat:

  • de maandelijkse lease- of huurprijs van de auto,
  • maar ook alle brandstofkosten,
  • verzekeringen,
  • de CO2-solidariteitsbijdrage,
  • niet-aftrekbare btw,
  • vennootschapsbelasting op niet-aftrekbare autokosten
  • enz.

Sinds 1 januari 2024 voorziet de wetgeving twee formulen voor de berekening van de TCO:

  • op basis van werkelijke kosten;
  • op basis van forfaitaire waarden.

⚠️ Let op: Het mobiliteitsbudget is onderworpen aan de volgende minimum- en maximumbedragen:

  • minimum bedrag: 3.164 euro per kalenderjaar;
  • maximum bedrag: 1/5 van het totale jaarlijkse bruto salaris met een absoluut maximum van 16.000 euro per kalenderjaar.

Ter illustratie

Laten we het voorbeeld nemen van een werknemer met een bruto maandsalaris van 3000 € en een identieke werkgeverskost in beide gevallen. In plaats van een bedrijfswagen te nemen, besluit hij dit budget toe te wijzen aan pijler 2 van het mobiliteitsbudget namelijk de huurlasten. Dit is mogelijk omdat de werknemer binnen 10 km van zijn werkplek woont.

We zien hieronder de impact van het mobiliteitsbudget ten opzichte van de bedrijfswagen:

ℹ️ Voorbeeldberekening nettoloon met bedrijfswagen

Brutoloon 3.000 €
RSZ: -392,00 €
Werkbonus: +51,00 €
VAA bedrijfswagen +111,00 €

Belastbaar 2.770 €
Professionele voorheffing -516,00 €

Nettoloon subtotaal 2.254 €
Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid -19,00 €
Voordeel alle aard: -111,00 €

Nettoloon + 2.123 €

⚠️ Het nettoloon van de werknemer hangt af van de persoonlijke situatie.

 

ℹ️ Voorbeeldberekening nettoloon bij inruil van bedrijfswagen met mobiliteitsbudget

Brutoloon 3.000 € 
RSZ: -392,00 €
Werkbonus: +51,00 €

Belastbaar 2.659 € 
Professionele voorheffing: -468,00 €

Nettoloon subtotaal 2.190 €
Mobiliteitsbudget (pijler 2): +600,00 €
Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid: -19,00 €

Nettoloon: € 2.771

⚠️ Het nettoloon van de werknemer hangt af van de persoonlijke situatie.

 

In dit geval heeft de werknemer beslist om zijn mobiliteitsbudget aan de terugbetaling van zijn huur te besteden.
Hij verkrijgt op deze manier een bijkomend bedrag van 600€ per maand.

Over RewardFlex

💡RewardFlex is een handige tool waarmee je alle mobiliteitsvoordelen voor uw medewerkers op één plek kunt beheren. Je kunt eenvoudig een gepersonaliseerd mobiliteitsplan samenstellen, inclusief abonnementen voor het openbaar vervoer en reiskostenvergoedingen. Met dit platform heeft u alle controle om een flexibel en gepersonaliseerd mobiliteitsbudget te creëren en te beheren, alles vanuit één centrale tool.

Wil je een mobiliteitsbudget invoeren met RewardFlex van Monizze? Klik hier.