Er wordt vaak gezegd dat enkel grote bedrijven een ambitieus duurzaam mobiliteitsbeleid kunnen voeren. Bij Monizze, een Belgische KMO met 140 medewerkers, geloven we net het tegenovergestelde.
Voor ons is duurzame mobiliteit meer dan een product dat we via RewardFlex aanbieden, het is een praktijk die we dagelijks beleven.
In 2024 was onze verhuis naar 31 Central, in het hart van Brussel, de gelegenheid om zowel het mobiliteitsbudget als een breder, inspirerend mobiliteitsbeleid te implementeren.
Een jaar later maken we de balans op.
Het mobiliteitsbudget: 55% adoptie
Het mobiliteitsbudget laat medewerkers toe hun bedrijfswagen met verbrandingsmotor in te ruilen voor duurzamere alternatieven: terugbetaling van een hypothecaire lening of huur, abonnementen op openbaar vervoer, fiets, elektrische wagen, enz.
Ze kunnen oplossingen kiezen of combineren, afhankelijk van hun voorkeuren en levensstijl, tot hun mobiliteitsbudget opgebruikt is.
Bij Monizze activeerden 36 van de 64 medewerkers die in aanmerking kwamen het mobiliteitsbudget, goed voor 55% adoptie, ruim boven het Belgische gemiddelde.
Onder de Monizzers die voor het mobiliteitsbudget kozen:
- De meerderheid gebruikt het voor de terugbetaling van hun hypotheek of huur.
- Sommigen combineren een elektrische wagen met een parkeerabonnement of een abonnement bij NMBS of MIVB.
- Nog anderen besteden hun volledige budget aan een elektrische wagen.
👉 Deze individuele en flexibele keuzes weerspiegelen perfect het DNA van Monizze, én van het mobiliteitsbudget zelf: medewerkers de vrijheidgeven te kiezen wat bij hen past, terwijl ze bijdragen aan een positief collectief effect.

Drive and ride: een hybride alternatief van Monizze
Naast het mobiliteitsbudget lanceerden we een origineel initiatief: Drive and ride.
Het principe is eenvoudig:
- De medewerkers behouden hun bedrijfswagen.
- Ze gebruiken die niet tot aan ons kantoor in het stadscentrum van Brussel, maar enkel tot een station of parking buiten de stad.
- Monizze neemt, bovenop de bedrijfswagen, zowel het parkeerabonnement (dicht bij de woning, aan een station of aan de rand van Brussel) als het abonnement op het openbaar vervoer ten laste
Resultaat:
- 70% van de medewerkers met een bedrijfswagen parkeert die aan de rand en neemt de trein, MIVB of fiets voor het laatste trajectdeel.
- Zo vermijden we dagelijks 1.037 kilometers met de auto.
- Dat komt neer op een vermindering van ongeveer 259 kg CO₂ per dag.
Een pragmatische oplossing: geen verplichting, maar wel een sterke stimulans die individuele flexibiliteit combineert met collectieve verantwoordelijkheid.


Stimulansen boven verplichtingen
Onze filosofie is duidelijk: wij verkiezen stimuleren boven verplichten richting zachte mobiliteit.
Concreet voorzien we:
- Een kantoor op 5 minuten wandelen van Brussel-Centraal, ideaal om zachte mobiliteit te bevorderen.
- Een door Monizze betaald abonnement op openbaar vervoer als aanvulling op de bedrijfswagen, op voorwaarde dat men kiest voor de combinatie auto en openbaar vervoer (Drive & Ride).
- Het mobiliteitsbudget, aangeboden aan alle medewerkers die in aanmerking komen, zodat ze zelf een verantwoorde keuze kunnen maken.
Een beweging gedragen door onze teams
“Onze wereld is volop in transitie, en ik geloof sterk dat we allemaal de verantwoordelijkheid dragen om onze planeet te beschermen. We moedigen onze Monizzers aan hun verplaatsingsgewoonten te herdenken en zachte mobiliteit te omarmen, ondersteund door mobiliteitsbudgetten en abonnementen op openbaar vervoer. Elke bijdrage telt, want er is geen PLANeet B!”
— Stéphanie Bechet
Een meetbare en strategische interne impact
Naast de CO₂-reductie en vermeden kilometers, zien we ook duidelijke interne effecten:
- Verhoogde werkgeversattractiviteit: daling van de time to hire en cost to hire.
- Groter engagement: onze eNPS-score steeg met +13 punten (van 4 in september 2023 naar 17 in januari 2025).
Een mobiliteitsbeleid in lijn met onze waarden en visie
Dit initiatief illustreert perfect twee van onze kernwaarden:
- “Betrokken”: het project wordt gedragen op een collectieve en transversale manier, van directie tot medewerkers, met HR als facilitator.
- “Verantwoordelijk”: door onze CO₂-voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een gezonder Brussel, sluit ons mobiliteitsbeleid aan bij onze ESG-doelstellingen en versterken we onze visie van een veinnovatieve en duurzame onderneming.
Ons beleid past ook binnen onze ambitie om een referentie te worden op het vlak van ESG in het Belgische KMO-ecosysteem.
Monizze werd bovendien erkend voor zijn initiatieven:
- EcoVadis Gold-certificering
- Lidmaatschap van BACA (Brussels Alliance for Climate Action) sinds 2025
Een collectieve en inspirerende impact
Ons mobiliteitsbeleid bewijst dat actie ondernemen mogelijk is, ongeacht de grootte van een onderneming.
In een context waarin KMO’s met rekruteringsmoeilijkheden kampen, werknemers meer flexibiliteit vragen en jonge generaties zingeving en verbondenheid zoeken, geloven we dat een aangepast mobiliteitsbeleid een cruciale hefboom is.
We willen andere KMO’s inspireren om hun praktijken te herdenken en zelf stappen te zetten richting duurzamere, aantrekkelijkere oplossingen.
Duurzame mobiliteit? Een overtuiging
Door het mobiliteitsbudget, Drive & Ride en concrete stimulansen te combineren, creëren we een positieve spiraal: meer flexibiliteit voor onze medewerkers, een betere leefomgeving voor Brussel en een aantrekkelijker en verantwoordelijker bedrijf.
“Onze transportgewoonten veranderen is mogelijk, zelfs op kleine schaal. Samen kunnen we onze impact verkleinen én onze levenskwaliteit verbeteren.”
— Stéphanie Bechet