Le Logo du blog Up Monizze Monizze blog

3 June 2021

Handelaar

Het belang van de e-commerce in 2021

Het belang van e-commerce

In 2020 vierde e-commerce haar 20ste verjaardag. Sinds haar geboorte is haar omzet met 100 vermenigvuldigd! Deze voortdurende evolutie is een weerspiegeling van de veranderingen in het aankoopgedrag van consumenten, die onlinke kopers geworden zijn. Deze digitale revolutie is van cruciaal belang omdat zij alle sectoren betreft.

Wat zijn de voordelen van de e-commerce?

Elk jaar ervaar e-commerce een wereldwijde toename van 13 tot 25%. Het lijkt dus gepast voor een bedrijf zich naar deze steeds groeiende markt te richten. Online handelen brengt vele voordelen mee, zowel voor nieuwe ondernemingen als voor die die hun aanbod willen uitbreiden.

De e-commerce is inderdaad een echte troef om het omzetcijfer van een bestaand fysiek verkooppunt aan te vullen. Dankzij een onlineverkoopsite kan een handelszaak zichtbaarder worden en zijn verkoop een boost geven door een digitale vitrine te creëren. Zo kan men wereldwijd producten verkopen zonder door openingsuren beperkt te zijn. Bovendien hoeven klanten zich niet eens te verplaatsen!

Vandaag kan iedereen een e-commerce site maken dankzij de vele hulpmiddelen die op het internet beschikbaar zijn. Aangezien 80% van internetgebruikers al iets online hebben gekocht, zou het zonde zijn om zich een nieuwe klantenkring in deze groeiende markt te onthouden.

De e-commerce trends voor 2021

Online winkels hebben in het jaar 2020 moeten leren zich aan te passen. Nieuwe praktijken opduiken die nog eens het belang van e-commerce bevestigen: die kan nu zelden in het businessplan van een bedrijf ontbreken. Hier zijn enkele voorbeelden van de nieuwste tendensen in de sector:

      ReCommerce, ofwel tweedehandse handel, wordt steeds populairder, meestal bij jongeren tussen 18 en 29 jaar. Deze consumenten kopen liever tweedehandse artikelen of producten van duurzame merken.
      Ethische e-commerce wordt ook vaker bevoorrecht. Tussen alle beschikbare concurrenten zal de consument nu zich naar het bedrijf richten dat zich als ethisch voorstelt (dankzij producten “made in Europe” of van biologische afkomst, of omdat het merk als milieuvriendelijk gecertificeerd is…)
      Social Selling ontstond in 2020 op Instagram en heeft een aanzienlijke invloed gehad op de verkoop van kleine en middelgrote ondernemingen. De productfiche wordt direct toegankelijk gemaakt vanuit foto’s op sociale media. Zo kan de internetgebruiker het pas ontdekte product onmiddellijk kopen.

Online betalen met Monizze-cheques

Natuurlijk blijft Monizze niet achter bij al deze veranderingen. Integendeel doen we er alles aan om u bij uw (digitale) activiteit te ondersteunen. Ontdek nu al de verschillende oplossingen die het mogelijk maken maaltijd-, eco- en cadeaucheques op uw online winkel te aanvaarden.

Bent u nog niet bij Monizze aangesloten? Aarzel dan niet om lid van ons netwerk te worden en begin de Monizze-cheques in uw winkel te accepteren.