Ontdek uw gloednieuwe mobiele Monizze-app!

close

Bijna de helft van de Belgische bedrijven zou niet volledig gebruikmaken van de beschikbare oplossingen voor loonoptimalisatie. De redenen hiervoor? Een gebrek aan tijd, de overweldigende werklast die dit met zich meebrengt, het gebrek aan relevantie van bestaande HR-voordelen of de complexiteit van processen.

Onthullende onderzoeksresultaten

Een recent onderzoek uitgevoerd door Monizze heeft verontrustende resultaten aan het licht gebracht met betrekking tot de kennis en het gebruik van HR-voordelen door werkgevers in België. 60% van de ondervraagde werkgevers gaf aan op de hoogte te zijn van de momenteel beschikbare loonoptimalisatievoordelen. Dit is des te opmerkelijker gezien de verscheidenheid aan voordelen die een bedrijf aan zijn werknemers kan bieden.

Onder de meest voorkomende voordelen die worden toegekend door de 47% geïnformeerde werkgevers bevinden zich:

  • de bedrijfsauto, aangeboden door 78% van hen;
  • gezondheidsverzekering aangeboden door 65%;
  • pensioenregeling aangeboden door 58%;
  • thuiswerk budget aangeboden door 51%;
  • mobiliteitsbudget aangeboden door 21%;
  • en het cafetariaplan, aangeboden door slechts 20% van de bedrijven aan hun werknemers.

Een behoefte aan relevantie en vereenvoudiging van extralegale voordelen

Ondanks de beschikbaarheid van deze voordelen op wettelijk niveau, gebruiken veel bedrijven ze niet of nauwelijks. De redenen die door de ondervraagden worden genoemd, variëren: 23% zegt dat ze te weinig tijd hebben om de opties te bestuderen, 18% vindt de opties niet relevant, 16% vindt dat het te veel werk is, 13% vinden de prijs te hoog en 10% vinden de toepassing van de voordelen te ingewikkeld.

Dit alles ondanks een hoge loonkost voor Belgische bedrijven. Dit roept vragen op over het onderbenutten van voordelen en hoe deze beter te benutten.

Een van de aangevoerde redenen is dat extralegale voordelen, oorspronkelijk ontworpen met het oog op fiscale voordelen, niet voldoende rekening houden met de behoeften van werknemers. Ze hebben daarom dringend behoefte aan relevantie en vereenvoudiging.

Om effectief te kunnen reageren op de behoeften van zowel werknemers als werkgevers, is het cruciaal dat de toegankelijkheid en de rechtvaardiging van extralegale voordelen centraal staan in elk initiatief om het gebruik ervan te herzien.

De impact van de pandemie op deze voordelen

Tegelijkertijd heeft de COVID-19-gezondheidscrisis het landschap van extralegale voordelen in België veranderd. Volgens de loonbarometer van Jobat heeft de pandemie invloed gehad op het aantal en het type extralegale voordelen die aan werknemers worden aangeboden. Belgische werknemers zijn zo gegroeid van een gemiddelde van 5,84 voordelen in 2018 naar 6,55 in 2023.

Een andere consequentie van COVID is de verschuiving in prioriteiten van werknemers, wat heeft geleid tot een noodzakelijke evolutie van de beleidsmaatregelen en voordelen die door werkgevers worden aangeboden. Mobiliteit, telewerken en professionele ontwikkeling zijn bijvoorbeeld populairder geworden sinds de pandemie.

De aanpassing van bedrijven en de personalisatie van voordelen

Geconfronteerd met deze veranderingen moeten werkgevers zich aanpassen om concurrerend te blijven op de arbeidsmarkt. In plaats van een universele aanpak te hanteren, proberen sommigen op maat gemaakte voordelen aan te bieden aan hun werknemers.

Dit heeft geleid tot een groeiende populariteit van de fiets (die voor het eerst door een even groot aantal werknemers wordt gekozen als de auto), en een groter percentage werknemers dat kiest voor een cafetariaplan. Volgens een onderzoek van SD Worx is dit laatste in 2023 met 45% gestegen. Als resultaat kiest nu 80% van de werknemers aan wie het wordt aangeboden ervoor.

Tot slot kiest één op de vijf nog steeds voor bijdragen aan individueel pensioensparen of de aankoop van extra vakantiedagen, en investeert 16% van de werknemers in multimedia-oplossingen.

Monizze: een innovatief antwoord op nieuwe uitdagingen

Sinds de start van digitale cheques positioneert Monizze zich als een strategische partner voor bedrijven die consistente voordelen aan hun werknemers willen bieden. Vandaag wil Monizze deze visie uitbreiden naar alle extralegale voordelen, met de nadruk op toegankelijkheid en flexibiliteit.

Het doel is om personaliseerbare programma’s voor extralegale voordelen te ontwerpen die voldoen aan de unieke behoeften van werknemers, terwijl tegelijkertijd een efficiënt en transparant beheer wordt gegarandeerd.

Een eerste stap naar de implementatie van dit project is het creëren van de AI-gedreven HR-assistent Alix. Ze geeft een snel en nauwkeurig antwoord op al uw vragen over extralegale voordelen. Dankzij Alix krijgen HR-managers en leidinggevenden makkelijk toegang tot relevante informatie.

De toekomst van extralegale voordelen: eenvoudiger en gericht op het individu

Kortom, bestaande extralegale voordelen worden niet voldoende benut vanwege relevantie en een gebrek aan eenvoud. Desondanks weerspiegelt hun evolutie na corona een verandering in hoe bedrijven hun beloningsstrategie zien en uitvoeren.

Door het individu centraal te stellen in hun overwegingen en een flexibele en innovatieve aanpak te hanteren, kunnen bedrijven niet alleen de beste talenten aantrekken en behouden, maar ook het welzijn en de tevredenheid van hun werknemers bevorderen.

De vraag is dus hoe extralegale voordelen toegankelijker kunnen worden gemaakt, en Monizze werkt eraan om ervoor te zorgen dat ze door iedereen beter worden benut.