Maaltijdcheques zijn vandaag niet meer weg te denken: een recordaantal van meer dan 3 miljoen Belgische werknemers geniet van dit voordeel. Bovendien geeft 65% van de jongeren aan niet voor een werkgever te willen werken die geen maaltijdcheques aanbiedt: ze vinden het vanzelfsprekend. Hoe werden maaltijdcheques zo ingeburgerd? En welke lessen kunnen we trekken voor de implementatie van andere extralegale voordelen?
De evolutie van maaltijdcheques van een leuk extraatje naar een essentieel deel van het verloningspakket is een voorbeeld voor andere voordelen, zoals het cafetariaplan of mobiliteitsbudget. Werkgevers zijn niet verplicht ze aan te bieden, en toch zijn maaltijdcheques een vaste standaard geworden. Maar hoe hebben ze deze status bereikt?
Extralegale voordelen: het geheim van het succes
Maaltijdcheques werden in 1965 in hun papieren vorm in het leven geroepen als fiscaal interessant, extra voordeel voor werknemers. De populariteit nam een flinke sprong voorwaarts na hun digitalisering door Monizze in 2011. Deze verandering maakte ze niet alleen gemakkelijker en veiliger in gebruik, maar ook aantrekkelijker voor de generatie van digital natives. De flexibiliteit waarmee de cheques gebruikt kunnen worden bij een uitgebreid netwerk van restaurants en winkels, heeft alleen maar bijgedragen aan hun populariteit. Wat kunnen we hieruit leren voor het introduceren van andere extralegale voordelen?
Gebruiksgemak voorop
Het belangrijkste kenmerk is het gebruiksgemak, dankzij Monizze versterkt door de digitalisering van de papieren cheques. Dit gemak heeft de populariteit aanzienlijk verhoogd. Gebruiksgemak is dus ook cruciaal voor andere voordelen: het proces om toegang te krijgen tot het voordeel en het voordeel in te zetten moet zo simpel en intuïtief mogelijk zijn. Mobiele apps en online platforms kunnen het beheer van voordelen, zoals het cafetariaplan of mobiliteitsbudget, vergemakkelijken. Vermijd zware administratieve processen die medewerkers afschrikken.
Eenvoud & transparantie
Maaltijdcheques zijn makkelijk te begrijpen, te gebruiken én te waarderen. Complexere voordelenstructuren kunnen een aanzienlijke barrière vormen voor de toekenning en het gebruik. Het aanbieden van heldere, eenvoudige uitleg over de werking van voordelen, hun pluspunten en de mogelijkheden voor personalisatie is essentieel.
Om die reden riep Monizze ook de AI-gedreven HR-assistent Alix in het leven: zij beantwoordt snel en nauwkeurig al uw vragen over extralegale voordelen. Zo willen we HR-managers en leiddingevenden helpen om makkelijk toegang te krijgen tot relevante informatie en deze vlot te delen met medewerkers.
Eenvoud en open communicatie moedigen werknemers aan om optimaal gebruik te maken van de aangeboden voordelen. Educatieve campagnes en actieve promotie kunnen helpen om het bewustzijn en het begrip van nieuwe voordelen te vergroten.
Digitalisering als drijfveer
De naadloze digitalisering van maaltijdcheques is een voorbeeld voor de implementatie van andere voordelen. Een intuïtief digitaal proces minimaliseert de inspanning van werkgevers en werknemers om het voordeel te implementeren en gebruiken. Het is belangrijk dat digitale processen moeiteloos integreren in bestaande workflows, inclusief zijn, de gebruikservaring verbeteren en ze zeker niet complexer maken. Een gebruiksvriendelijke interface zorgt voor meer betrokkenheid en tevredenheid!
Fiscaal voordelig
In het verleden werden er al eens extralegale voordelen gelanceerd die, vergeleken met hun alternatieven, eigenlijk helemaal niet zo fiscaal interessant waren. Als het aanbod niet zo aantrekkelijk is, zijn werknemers niet geneigd om erop in te gaan. Werknemers zijn slim en vergelijken: het aangeboden extralegale voordeel moet dus écht duidelijk voordeel opbrengen en fiscaal interessant zijn voor de ontvangers. De waarde moet duidelijk en direct merkbaar zijn, zoals het geval is bij maaltijdcheques.
Voortdurende optimalisatie
De regels voor het gebruik van maaltijdcheques, het aanvaardingsnetwerk en de waarde van maaltijdcheques worden op regelmatige basis geëvalueerd, uitgebreid en bijgestuurd. Hierbij wordt rekening gehouden met inflatie, koopkracht en veranderende socio-economische omstandigheden. Ook voor andere voordelen is het van cruciaal belang dat ze actueel en relevant blijven en dus continu geoptimaliseerd worden.
Conclusie: het belang van effectieve voordelen
Het mag dus duidelijk zijn: de populariteit van maaltijdcheques demonstreert hoe krachtig extralegale voordelen kunnen zijn om het verloningspakket aan te vullen en te personaliseren. Het aanbieden van voordelen die gebruiksvriendelijk, relevant, duidelijk en fiscaal aantrekkelijk zijn, kan een grote rol spelen in het aantrekken én behouden van talent.